GP Hobølelva Lørdag 18.september 2010

Dette var min debut.

Lenge lenge siden jeg hadde vært med på en konkurranse i moderne meite og spenningsnivået var på topp. Jeg satt og knøt tackler og googlet metoder og shotting patterns til langt på natt. Dette kombinert med at vi hadde en syk datter som våknet flere ganger i løpet av natten resulterte i at når jeg la hodet ned på puta klokka 05.00 for å slappe av en time så var slaget i praksis tapt. Jeg våknet opp ca 08.15 og med null utstyr i bilen, faktum var vel at det var svært lite som var klart, så jeg visste det ville bli noen hektiske timer før jeg endelig satt og slappet av med fiskestangen.

Når jeg ankom Hobølelva var vel klokka ca 10.15 og jeg hadde i underkant av en time før foring startet. Aldri gunstig med en slik start uansett hva man skal gjøre, men man får jo bare gjøre det beste ut av det. Planen var å fiske flatdupp over mot andre siden etter Mort da rykter predikerte at det var den man måtte satse på for å levere, jeg hadde også en plan om en brasmeplass noe nedstrøms dette og rimelig midt i elva eller bekken som det like greit kan kalles. Jeg hadde også planlagt en 7 metertoppknytt og en fire meters toppknytt stang for fiske nærmer land på min side. De to sistnevnte stengene ble aldri rigget pga for dårlig tid. Det første jeg gjorde var å klargjøre foret og få opp boksen min. Deretter fikk jeg kun tid til å lodde dypet over mot andre siden og brukte en tre grams torpedo her. Plassen midt i elva for Abbor og Brasme ble aldri proper loddet. Jeg la uansett ut to baller med brasmefor og mark midt i elva, og to mindre baller med mortefor og maggot på plassen over mot andre siden.

Uansett fisket startet og Morten bet tålig greit fra starten, jeg kom jo senere i gang både med fisking og foring, men var ingen vits i å gjøre noen endringer så lenge dette fungerte. Arild Holstad Østfolds store sønn var også innom og fortalte at jeg gjorde det bra. Bør nevnes at jeg trakk den nederste plassen av samtlige og at en av de mer erfarne mest sannsynlig hadde vunnet konken herfra. Men men som startfisker er dette privilegiet og gjør også at det blir mer rettferdig for de andre i forhold til jevnere fiske blant de som stiller i standard.

Følte meg ganske hjelpesløs etterhvert som bettet roet ned da jeg ikke hadde fått tid til noen andre options, kun plassen midt i elva som var foret opp. Dermed var det bare å rigge et tackel til lodde dybden og sjekke ut plassen. Steinar Kalfoss primus Cralussoimportør i Norge hadde vært så elskverdig å knyte et par flatdupptackler for meg, dermed røk det på et tacklel med en 8 grams Shark som skal være mere egnet til ved siden av å holde igjen også kan brukes til å driftes gjennom swimen. Følte jeg aldri fikk noen 100% lodding på denne swimmen og 8 grams var nok altfor tungt på denne plassen. Uansett fikk jeg raskt et par pene mort før jeg fikk truet inn et par til på plassen midt i elva før også den døde ut. Hva gjør man nå tenkte jeg. Jeg burde kanskje startet en ny line 3-4 meter lengre nedstrøms da fisk sto her og spiste det som ble tatt av den forholdsvis tunge strømmen, jeg burde kanskje fisket høyere i vannet på den lina jeg hadde over på andre siden da småstam hadde tatt over her, knep en god del av disse på løfting av tackelet over bunn, men tenkte aldri å fiske høyere eller kanskje lettere da det ikke virket som småstamen var lenket til bunn. Var nok mye jeg kunne gjort annerledes, i tillegg hadde naboen også fått en Abbor på ca 8 hekto og jeg visste at han nok lå rundt kiloen foran meg da vi hadde fisket ganske jevnt utenom Abboren. Siden vi var to av tre deltakere i Startklassen hadde jeg et mål om å slå han. Uansett ble det til at jeg gikk inn på morteplassen som nå hadde blitt en ren småstamplass, jeg hadde koppet i en liten ball med maggot før jeg gikk ut på plassen midt i elva og håpet at det nå kanskje sto noe mer fisk der nå, men dengang ei. Det var bare disse mikrostamene som jeg ikke fikk helt til å kroke med tackelet jeg fisket med. Enden på visa ble at jeg fisket kanskje litt for mye frem og tilbake på disse to plassene og endte opp med bare noen småstam på slutten. Av utstyret ble aldri noe annet enn Take-A-Parten rigget.

Jeg veide inn 2880 gram og dette ble en fjerdeplass av 22 deltakere noe jeg isolert sett er veldig fornøyd med. Utifra plassen jeg fikk burde jeg nok gjort det bedre. Jeg burde nok hatt noen flere plasser, bla en på den siden jeg satt. Kanskje en ren Abborplass litt over midten av elva oppstrøms med bare leam og mark osv osv. Det er alle disse spørsmålene man sitter igjen med, men en veldig viktig ting lærte jeg og det er at preparering og gjøre klart mest mulig før konkurransen er alfa og omega. Det er nok også her jeg har mest å hente i første omgang. tenker da på å planlegge fisket, ha outs rigge meg opp slik at alt er praktisk og lett tilgjengelig. F.eks ha de forskjellige agnene man bruker lett tilgjengelig osv osv. Tror bare jeg får disse tingene på plass har jeg allerede gitt meg selv muligheten til å ha kroken mer i vannet dvs mer efffektiv fisketid som igjen forhåpentligvis vil resultere i mer fisk.

Må så klart også rette en takk til det hyggelig miljøet som tar en så godt imot. Alle som spør hvordan det går, all hjelp man har fått når man har ringt vilt fremmede folk sent på kvelden og spurt om både det ene og andre. kan virkelig anbefale dette til flere da det er sosialt og hyggelig uten like.

Dette innlegget ble publisert i GP-stevner. Bokmerk permalenken.